5 întrebări în 5 minute cu Ștefan SĂNDULACHE, Director al Direcției pentru Sport și Tineret a Municipiului București
5 întrebări în 5 minute cu Ștefan SĂNDULACHE, Director al Direcției pentru Sport și Tineret a Municipiului București
1. CUPA EDU: Domnule Director, D.S.T.M.B are un rol esențial în viața sportivă a orașului, dar rolul său nu se limitează doar aici. Puteți rezuma, pentru tineri, principalele atribuții ale instituției?
Ștefan Săndulache: Cele mai importante sunt îndrumarea, finanțarea și controlul activităților sportive și de și pentru tineret organizate la nivelul municipiului București de structuri sportive sau ONGT–uri. În ceea ce privește însă opinia mea, cea mai importantă este îndrumarea sau consilierea, fiindcă datorită acesteia au pornit la drum multe proiecte, competiții sau activități de și pentru tineret, activități ce continuă la nivelul capitalei și în prezent.
2. CUPA EDU: Care vedeți dumneavoastră că este importanța practicării sportului de masă, atât în rândul tinerilor, cât și al adulților?
Ștefan Săndulache: Ideea de ”mișcare” este importantă încă de la naștere, atunci când este bine ca un nou născut să fie ajutat de părinți în efectuarea de mișcări ca ”mersul pe bicicletă” sau depărtarea/apropierea brațelor față de corp. Sportul de masă (sportul pentru toți) descrie forma organizată a practicării diferitelor ramuri sportive de către copii, tineri, adulți sau vârstnici, fiindcă în primul rând sănătatea este importantă pentru orice om, la orice vârstă.
3. CUPA EDU: Ca să privim din mai multe unghiuri, are sportul vreo altă importanță în afara beneficiilor (evident, foarte importante!) asupra sănătății?
Ștefan Săndulache: Bineînțeles. Sportul aduce de la sine ideea de competitivitate, comunicare, socializare și mai ales de ”management”. Fiecare persoană care își dorește să practice un sport, conștient sau fără un plan anume, în primul rând începe cu managementul pre-mișcare (planificare, programare, organizare, alimentație), apoi urmează managementul în timpul mișcării (volum, intensitate, dozare efort, număr repetări, hidratare) și managementul post-mișcare (refacere, igienă, alimentație).
4. CUPA EDU: Revenind la baschet, prima întâlnire oficială de baschet din România a fost între două echipe de liceu: Mihai Viteazu și Dimitrie Cantemir. Putem spune că avem o tradiție puternică în baschetul de liceu?
Ștefan Săndulache: Faptul că suntem membri fondatori ai FIBA și mai ales introducerea acestuia în curricula școlară, consider că este normal ca baschetul să fie regăsit în alegerile unităților de învățământ. În ceea ce privește tradiția puternică, consider că multitudinea de competiții baschetbalistice organizate la nivel local sau național, dau acest sentiment. Însă, din păcate, au trecut vremurile în care sălile de baschet erau pline de spectatori (colegi de clasă sau de liceu). Spectatori care aduceau acel sentiment de ”tradiție puternică” și care ulterior își doreau să fie parte din echipa liceului, dar mai ales te determinau pe tine, cel din echipă, să fii mândru că reprezinți acel liceu.
5. CUPA EDU: Aveți un sfat și un mesaj de încurajare pentru copiii de azi care aspiră la statutul de sportiv de performanță?
Ștefan Săndulache: Dacă se implică în aventura vieții lor, și anume sportul de performanță, să o facă plini de încredere că pot atinge performanța dorită, dar mai ales să iubească acel sport fiindcă numai așa sacrificiile pe care le vor face vor fi de fapt momente plăcute ale unei vieți intense și plină de surprize. Cred totuși că un alt sfat de încurajare este să învețe și să piardă, deoarece vor învăța din greșeli, performând la următorul pas pe care îl vor face.